zondag 25 juni 2017

Afbreken en opbouwen,

Ik heb zoveel andere dingen te doen dat ik de Jeep een beetje verwaarloos. Dat moet anders dus zet ik een tandje bij.
Het gaat niet echt van een leien dakje. Ik heb weer eens een probleem met de georganiseerde hulp. AJ was ik al kwijt voor ik begon maar na zijn overlijden had ik vrienden van hem, grote vakmannen op hun gebied, bereid gevonden mij met raad en daad bij te staan. De eerste, expert autotechniek, viel een paar maanden geleden al af met een ernstige hernia en nu valt voorlopig of permanent ook de lasser af. Die heeft problemen in de familie en de vraag is of hij mij ooit zal helpen.

Ik laat me niet uit het veld slaan maar de planning die ik in mijn hoofd had loopt gevaar. Ik had er namelijk op gerekend eerst de bodydelen blank te maken en die vervolgens na het lassen, voorzien van coating, in de loods van mijn zwager te stallen zodat ik volop ruimte zou krijgen voor het frame en de motor. Mijn garage staat inmiddels bomvol en ik heb ontdekt dat ik blank gestraalde delen niet al te lang onbehandeld kan laten liggen. Ik moet dus op zoek naar een lasser.

In de tussentijd ga ik uiteraard wel verder, voorzichtig manoeuvrerend rondom de losse onderdelen.  
Als het droog weer is werk ik buiten onder de overkapping van mijn tuinhuis. Bij regen verkas ik naar de garage en ga verder met de sloop van motor en frame.

Op een avond is het slecht weer en clean ik de versnellingsbak, Weer een verrassing. De bak is een allegaartje van Willys en Ford onderdelen. Dat wordt straks leuk bij de nieuwe verflaag: grijze kop, groen blok, grijze versnellingsbak, groene tussenbak.
                                                           inweken met ontvetter.

                                                         schoon!!!
                                                    Nummers: altijd belangrijk
                                                               GPW dus Ford
Ik heb de smaak te pakken dus demonteer ook nog de startmotor. Die moet ik een keer aan een expert laten zien want ik heb geen idee hoe erg de tandwielen versleten zijn.
Maar ja, waarschijnlijk maakt het niet uit omdat ik tzt toch alles moet vervangen voor 6 Volt.

Een zeer langdurige klus is de demontage van de stroomverdeler. Die zit werkelijk muur- en muur vast. Ik stel wat vragen op KTR maar ook die tips helpen niet. Uiteindelijk moet ik hem er met veel WD40, een hamer en een beitel af slaan. Dat moet heel voorzichtig want een beschadiging in het blok zou een ramp zijn. Gelukkig is ie er na vele uren wd40 en tikken met de hamer af. Als het zover is zit ik helemaal onder het zweet, De verdeler is stuk maar ik moet toch een 6V nieuwe. Belangrijker is dat het blok onbeschadigd is.

Een andere frustratie komt met de demontage van de waterpomp. Die krijg ik er gemakkelijk af en ik besluit om eindelijk een technisch klusje te doen namelijk revisie van het geheel. Volgens de TM moet dat niet moeilijk zijn. Dus wel. Na een uur prutsen op het roestige ding kijk ik op G503 en kom er achter dat je daarvoor heel erg specialistisch gereedschap nodig hebt waaronder een pers van 3 ton. Op KTR geven de meeste leden aan dat een nieuwe pomp de beste en goedkoopste oplossing is. En omdat de pomp toch niet origineel Slat is, besluit ik een nieuwe te bestellen.




Dan wordt het goed weer. Tijd om met de body verder te gaan. De spatborden zijn schoon. Nu is de motorkap aan de beurt. Op de kap een enorme hoeveelheid bladerende plamuur, aan de binnenzijde vuil, loszittende verf en roest.

                                              Bubba heeft de naad helemaal dicht gesmeerd.


Gelukkig werkt mijn zandstraler inmiddels goed. Hier een daar een Chinese slangklem vervangen en gaan....

                                         Binnenzijde tijdens een pauze waarin de compressor afkoelt.

De strip die met nieten aan de bevestigingsstrip van het vilt zit. Met hier en daar wat oude viltresten.

Die nieten verwijder ik heel voorzichtig om de strip niet te beschadigen. In Nispen bestel ik nieuw vilt en op de KTR site vraag ik om advies met het aanbrengen van nieuwe nieten.

Als de kap aan de binnenzijde na een uur stralen helemaal schoon is valt me op hoe puntgaaf het geheel is. Reparatie is nergens nodig dus breng ik onmiddellijk na het stralen een laag zinkspray aan en daarna een laag anti roest in de juiste kleur. Eindelijk ben ik actief aan het opbouwen.



Komende week doe ik de buitenzijde van de kap op dezelfde wijze. Daarna ga ik echt restaureren door nieuw vilt aan te brengen. Dit vind ik leuk en geeft energie om ook weer verder te gaan met het vieze demontagewerk. Dat wordt er namelijk niet makkelijker op. Ik ben begonnen met de pedalen en de hoofdremcilinder en daarvan breekt iedere splitpen af en is ieder bout boterzacht geworden van de roest.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten