donderdag 25 januari 2018

Restauratie van achteras en differentieel. Finale

De achteras moet af dus als ik na de nachtdienst uit bed kom ga ik gelijk verder. Ik moet eigenlijk alleen de remmen nog restaureren. Daarvoor heb ik de nodige stelbouten en 2 remcylinders bij Staman gekocht.
En uiteraard zit alles helemaal muurvast. De eerste de beste moer zit zo vast dat ik de bout kapot draai. Ook de andere bouten zitten zo verschrikkelijk vast dat ik uiteindelijk met de flex en de grootste griptang alle stelbouten kapot moet draaien en flexen. Daar ben ik de hele zondagmiddag mee bezig. Als ik klaar ben kan ik niet verder want ik mis de nodige stelbouten en ringen.
Op mijn vrije dag na de nacht race ik weer naar Nijverdal om de rest van de onderdelen op te halen. Ik haal gelijk ook nog 2 lagers om de lagers aan de binnenkant van de remtrommels, die vies zijn van het grid, te vervangen.
De volgende avond heb ik eindelijk, eindelijk eens een leuke klus: op een goed schoongemaakte ondergrond de nieuwe remcylinders en bouten monteren.
                                                          Originele grondverf

Het gaat eindelijk eens lekker. Nieuwe spullen die allemaal goed in elkaar passen en draaien. Het staat ook prachtig. Ik krijg na een jaar van voornamelijk vies werk, eindelijk een idee van hoe mijn Jeep er tzt uitziet: strak en nieuw.


Ik vind via KTR een Pdf van 27 pagina's waarin perfect beschreven staat hoe je remmen moet stellen. Dat komt over een paar maanden goed van pas wanneer ik de remmerij compleet opnieuw heb geinstalleerd. Voor nu zet ik alle stelbouten zo goed mogelijk in de juiste positie.

Daarna vervang ik 2 lagers en smeer ze alle 4 in met een dikke laag lagervet. Het vastzetten van de trommels is simpel. De binnenste moer handvast tegen het lager. Dan een ring en nog een borgring voor de buitenste moer. Die buig ik naar buiten om zodat de buitenste moer niet meer los kan draaien.


De pakkingen hebben een nacht in de lijnolie gezeten en plakken netjes tegen de trommels.
Als ik het geheel klaar heb kan ik met moeite met de hand de yoke draaien. Ik heb er vertrouwen in!

Nu verder met de voor-as. Maar ik heb geleerd! Eerst schoonmaken en stralen. Daarna pas uit elkaar halen. Ik besteed een dik uur aan het verwijderen van olie en modder en weet daarna zeker dat ook de voorste as een early model is. Met de grootste moeite draai ik de oliedop los om eventueel nog aanwezige olie uit het differentieel te laten lopen. In plaats van olie komt er een beetje helder water uit. Dat belooft niet veel goeds.

 
Oh ja: afgelopen week heb ik van een aardige Duitser uit Bayern voor 100 euro 5 originele bladveren gekocht: 2 Willys MB 9-bladige achterveren, 1 GPW 8 bladige voor-veer en een 10 bladige veer. Verder nog een originele steunveer voor de linker voorzijde. Ik ga enkel de achterveren gebruiken, verkoop de rest en dan heb ik voor heel weinig geld originele veren. De Duitser gaat ermee akkoord dat ik ze pas volgende maand, op de terugweg van de wintersport, kom ophalen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten