zondag 4 februari 2018

Restauratie van de vooras. Deel 1

Ik kan een pakje afhalen bij de Bruna. Mijn voorste bladveer uit de VS is gearriveerd. Die kostte 95 dollar op Ebay. Daar bovenop kwamen nog ff 105 dollar verzendkosten!!! En dan mag ik bij Bruna nog even 55 euro afhandel- en invoerkosten aftikken. Daar word je toch gek van? Het is niet leuk om zaken buiten de EU te kopen.
Maar ik ben wel blij met m'n veer. Nu is goed zichtbaar hoe lelijk de nieuwe replica is. Ik ga dus alles op alles zetten om aan nog een originele veer te komen.


Op een vrije dag begin ik met het differentieel. Ik wil weten hoe erg de schade is aan de tandwielen na die straal water die uit de olie plug liep. Het valt heel erg mee. De tanden van kroon- en pinionwiel zien er veel beter uit dan die in het achterste differentieel en op slechts een paar tanden zit een heel kleine schaduw van roest die ik er met een doek af kan vegen. Ik zie wel waarom er geen olie in zit. De pakking zit helemaal scheef en is bijna weggerot.


Dat is al misgegaan bij het plaatsen van die pakking en hij moet eigenlijk altijd gelekt hebben. Ik snap nu ook waarom mijn Jeep op een stuk tapijt stond  bij de vorige eigenaar voor de deur :-)


Ik merk dat mijn zelfvertrouwen groeit. Met de achteras heb ik zoveel ervaring opgedaan dat ik veel beter snap wat ik zie en wat ik moet doen.
Ik weet ook dat ik de steek-assen (axle shafts) moet verwijderen voordat ik het kroonwiel uit het differentieel kan halen dus begin ik met het demonteren van de wieldoppen en remtrommels.
Het is echter een systeem dat niet in de manual staat en jaren na de oorlog is gekocht bij supermarkt Sears. Ik snap niet wat ik aan het demonteren ben.


Chris helpt me. Volgens hem is het een vrijloopnaaf die vaak gemonteerd werd om brandstof te besparen. Als immers het differentieel en de assen niet worden aangedreven zorgt dat voor een besparing. Ook de wheel hub is anders dan bij een MB. Dat wordt nog een gedoe als ik alles weer moet monteren. Ik hoop dat ik dan niet een hele nieuwe steekas met alles erop en eraan hoef te kopen.
Als ik de remtrommels er af heb kom ik weer op bekend terrein. De moeren, ringen en lagers in de trommels zijn zoals in de manual beschreven.
De Axle shaft echter niet. Volgens de manual werden er 3 merken assen gebruikt: Bendix, Rzeppa en Tracta. Ik heb geen van drieën.Ik heb een as van Spicer.


Ik vind dat jammer want het is niet echt origineel. En ik vraag me ook af of ik met deze as straks de originele wheel hub kan monteren. Ik ga een avond zoeken op internet. Op G503 wordt eea besproken en daar leer ik uit dat je een Spicer gewoon kunt mengen met originele onderdelen. Sterker nog, op Kaiser Willys staat een hele beschrijving met FAQ en tekeningen.

Metalshaper heeft in 1 van zijn Youtube filmpjes nog meer goed nieuws: Spicer werd in de na-oorlogse modellen standaard gebruikt omdat ze ten eerste erg goed waren en ten tweede nagenoeg onderhoud- en afstellingvrij. Je hoeft er geen shimms voor te gebruiken. En het hele zaakje wordt uiteindelijk vastgezet met een borgveer op het uiteinde van de as. Daarvoor is een inkeping aangebracht.


Daar ga ik uitkomen!
Ik lees de manuals nog eens door en zie dat in het hoofdstuk over de vooras ook de stuurinrichting voor een deel wordt meegenomen.
Op een droge zaterdag moet ik dus weer een paar uur vies werk doen. Ik doe er meer dan 2 uur over om alle modder en olie van de stuurstangen te verwijderen voordat ik het geheel kan zandstralen. Maar na de gebruikelijke ellende van los schietende slangen en lege ketels heb ik om 1700u een stel stuurstangen die als nieuw zijn. Een deel is in ieder geval van Ford want in een aantal stangen staat GPW.
 
Nu moet ik nog een hele, hele vieze klus doen: de wielkogels, lagers en assen ontdoen van vet en vuil. Met chirurgenhandschoenen en heel veel oude lappen ben ik de hele zondagmiddag bezig. Ik zie dat 1 wiel al die jaren goed heeft gedraaid: de kleine lagertjes boven en onder zien er uit als nieuw. Het andere wiel is echter slecht. De lagers zijn ingevreten en er zit heel oppervlakkig roest rond 1 van die lagers. Dat wiel moet jaren hebben gezwabberd. Dat merk je toch in het stuur?
Het is nu een bende in de garage. Overal liggen onderdelen: remtrommels, remplaten, bakjes moeren, pakkingen en lagers, assen en wheelhubs. Ik moet oppassen dat ik er niet in versla.

Maar leuk is het wel: al die details. Nummers en type aanduidingen op al die onderdelen. Ook een leuke aanwijzing voor beginnend monteurs: de tekst: Front Axle op de voorste as. Was dat nodig?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten