woensdag 7 februari 2018

Restauratie van de vooras. Deel 2.

Onvoorstelbaar! Ik heb in het afgelopen jaar nog niet een moer gehad die zo verschrikkelijk vast zat. De kroonmoer waarmee de yoke van het differentieel vast zit kreeg ik met geen mogelijkheid los. Niet na de brander er op gezet te hebben, niet na dagenlang WD-40, niet na schrikken en niet met een hefboom van een halve meter. Uiteindelijk laad ik de hele as in de auto en ga naar mijn vrienden van garage Esgee. Met de luchtsleutel hebben zij hem in 2 tellen los.

Maar dat is pas het begin, nu moet de yoke er af. En ook die zit muur en muur vast. Buurhan, een zeeman met handen als kolenschoppen komt helpen. Nu kunnen we mijn verjaardagskado, een pullytrekker van Kukko, de Rolce Royce onder de pullytrekkers, gebruiken.


Het resultaat is een kapotte pullytrekker.


De dealer gelooft niet dat we hem "normaal" hebben gebruikt. Gelukkig zien ze bij Lasolec dat er een heel klein donker plekje in het afgebroken deel zit. Dat moet een slechte legering zijn dus bij de gratie Gods krijg ik onder garantie 1 nieuwe poot. Niet echt een uitbundige service van Kukko.

Maar we beginnen opnieuw: een paar millimeter draaien en dan vanaf onder slaan. Ondertussen verhitten. En na 2 uren draaien en slaan is het rotding eindelijk los. Binnenin ziet het er niet zo goed uit. Het buitenste lager is aangetast dus dat sla ik er uit. Het pinionwiel ziet er wel goed uit. Geen slijtage en op 3 tanden een beetje corrosie. Dat scheelt geld.

Daar ben ik blij om want ik heb bij Staman weer voor een kapitaal aan spullen gekocht: Lagers,  ringen, pakkingen, remrevisie spullen, 2 binnenbanden en 2 velglinten.

En Joop heeft ook de nodige zeldzame spullen gewoon op de plank liggen: originele wheelhubs en zelfs een replica -30/+30 Amperemeter. Alles voor een paar tientjes. Dat scheelt mij een kapitaal invoerkosten.
Ik vind het niet alleen vanwege de enorme voorraad een geweldige winkel maar waar in Nederland passeer je eerst een Russische Tankjager, daarna een Stuardtank (en als je goed kijkt een Duitse SDKFZ halftrack) en parkeer je je auto voor een echte Duitse 88-er?
Op de terugweg haal ik nog 2 bijna  nieuwe banden bij een man in Ommen.
Ik ben redelijk compleet nu. Als ik klaar ben met de as hoef ik enkel nog wat losse spulletjes en 4 schokbrekers. Het gaat lukken: in Maart staat het chassis op wielen. Oh ja, nog 1 bladveer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten